Instrumen Kompetensi Profesional Guru Matematika Terintegrasi Nilai-Nilai Pendidikan Agama Islam
Abstract
Abstract
One of the problems with mathematics education in Indonesia can be seen from the fact that there are not many mathematics teachers who explain mathematics material that is integrated with the values of Islamic Religious Education. In order to measure the professional competence of mathematics teachers, an instrument is needed. The professional competency instruments for mathematics teachers used so far do not fully contain the values of Islamic Religious Education in their aspects and indicators. Therefore, it is necessary to develop a professional competency instrument for mathematics teachers that is integrated with the values of Islamic Religious Education. The development method used is ADDIE. Data collection and data analysis techniques use quantitative and qualitative approaches. This research was conducted at SMA Tapung District with a sample size of 210 obtained using the Issac Michael formula. From the results of research and development and product trials, a valid and reliable mathematics teacher professional competency instrument was obtained so that it can be used.
Keywords: Professional competence, integration, Islamic education
Abstrak
Permasalahan pendidikan matematika di Indonesia salah satunya dapat dilihat dari belum banyaknya guru matematika yang menjelaskan materi matematika yang terintegrasi nilai-nilai Pendidikan Agama Islam. Agar dapat mengukur kompetensi profesional guru matematika dibutuhkan sebuah instrumen. Instrumen kompetensi profesional guru matematika yang digunakan selama ini belum sepenuhnya memiliki nilai-nilai Pendidikan Agama Islam pada aspek dan indikatornya. Oleh sebab itu diperlukan pengembangan sebuah instrumen kompetensi profesional guru matematika yang terintegrasi nilai-nilai Pendidikan Agama Islam. Metode pengembangan yang digunakan adalah ADDIE. Teknik pengumpulan data dan analisis data menggunakan pendekatan kuantitatif dan kualitatif. Penelitian ini dilakukan di SMA Kecamatan Tapung dengan jumlah sampel 210 yang diperoleh dengan menggunakan rumus Issac Michael. Hasil penelitian dan pengembangan hingga uji coba produk diperoleh sebuah instrument kompetensi profesioanal guru matematika yang valid dan reliabel sehingga dapat untuk digunakan.
Kata Kunci: Kompetensi profesional, integrasi, Pendidikan Agama Islam.
References
Abdullah, M. Amin. Islamic Studies Di Perguruan Tinggi Pendekatan Integratif-Interkonektif. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2012.
Ahmadi, Abu, and Noor Salimi. Dasar-Dasar Pendidikan Agama Islam. Jakarta: PT Bumi Aksara, 2004.
Akbar, Aulia. “PENTINGNYA KOMPETENSI PEDAGOGIK GURU.” JPG: Jurnal Pendidikan Guru 2, no. 1 (January 21, 2021): 23. https://doi.org/10.32832/jpg.v2i1.4099.
Anwar Us, Kasful, and Kompri. Kebijakan Pendidikan Islam Di Indonesia (Dahulu, Kini Dan Masa Depan). Jambi: PUSAKA, 2017.
IEA. “International Mathematics Achievement.” TIMSS 2015, 2015. http://timssandpirls.bc.edu/timss2015/international-results/timss-2015/mathematics/student-achievement/.
Ismail, Maryam. “Integrasi Keilmuan Dalam Pandangan Islam.” Jurnal Ilmiah Islamic Resources 18, no. 1 (June 26, 2021): 97. https://doi.org/10.33096/jiir.v18i1.124.
Nurjanah, Maya. “Integrasi Nilai-Nilai Islam Dalam Pembelajaran Matematika Di Madrasah Ibtidaiyyah.” Jurnal Al-Qalam: Jurnal Kajian Islam & Pendidikan 13, no. 2 (January 6, 2022): 38–45. https://doi.org/10.47435/al-qalam.v13i2.741.
Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia. “Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 16 Tahun 2007 Tentang Standar Kualifikasi Akademik Dan Kompetensi Guru.” Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan. Jakarta: Menteri Pendidikan Nasional, 2007.
PISA. “PISA 2022 Result Factsheets Indonesia.” OECD, 2022. https://oecdch.art/a40de1dbaf/C108.
Risal, Zef, Rachman Hakim, and Aminol Rosid Abdullah. Metode Penelitian Dan Pengembangan Research And Development (R&D). Malang: CV. Literasi Nusantara Abadi, 2022.
Sa’adah, Risa Nur, and Wahyu. Metode Penelitian R&D (Research and Development) Kajian Teoretis Dan Aplikatif. Malang: CV. Literasi Nusantara Abadi, 2020.
Sahroji, Ahmad. “Daftar Negara ASEAN Dengan Peringkat Pendidikan Tertinggi.” Okezone News, 2017. https://news.okezone.com/read/2017/11/24/18/1820178/daftar-negara-asean-dengan-peringkat-pendidikan-tertinggi.
Schleicher, Andreas. “Program for International Student Assessment (PISA 2022) Insights and Interpretations.” OECD Publishing, 2022. https://www.oecd.org/publication/pisa-2022-results/.
Sugiyono. Metode Penelitian & Pengembangan Research and Development. Bandung: Alfabeta, 2022.
Winarni, Endang Widi. Teori Dan Praktik Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, PTK, R & D. Jakarta: Bumi Aksara, 2018.
Copyright (c) 2024 Zamsiswaya, Febri Giantara
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.