HUBUNGAN ANTARA KEGIATAN ANAK PADA BERMAIN PERAN MIKRO DENGAN KETERAMPILAN BERBICARA ANAK USIA DINI
Abstract
One way to improve children's speaking skills is through the use of activities known as micro role playing. A quantitative research approach was taken in this study. This study uses a correlational approach to examine the relationship between children's activities in micro role playing (X) and early childhood speech skills (Y). Finding a link between the two is the focus of this research. The strength of this relationship can be measured by the correlation coefficient, and its statistical significance can be determined by looking at the numbers. The research results show that; first, children's activities in micro role playing in group B RA Al-Wafi Bandung obtained an average value of 86. This value is in the interval 80-100 with a very good interpretation. This means that the children's activities in micro role playing in group B RA Al-Wafi Bandung have very good qualifications. Second, the speaking skills of early childhood in group B RA Al-Wafi Bandung obtained an average value of 76. This number may be reasonably interpreted as being within the range of 70–79. This indicates that the proficiency levels of group B RA Al-Wafi Bandung's preschoolers in the use of the English language are high. Third, in group B at RA Al-Wafi Bandung, there is a reasonably strong to moderate association between children's involvement in micro role acting and their early childhood speaking abilities
References
Anastasia Diana dan Lilis Setiawati. 2017. Akuntansi Keuangan Menengah Berbasis Standar Akuntansi Keuangan Terbaru. Yogyakarta : Penerbit Andi.
Arikunto, Suharsimi. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Yogyakarta: Rineka Cipta.
B Hurlock, Elizabeth. 1978. Perkembangan Anak. (Jakarta : PT gelora Aksara Pratama)
B. Uno, Hamzah 2009. Metode Pembelajaran Menciptakan Proses Belajar
Mengajar Yang Kreatif dan Efektif. Jakarta: Bumi aksara.
Barnawi, N. A. (2014). Format PAUD (Konsep, Karakteristik, & Implementasi Pendidikan Anak Usia Dini). Jogjakarta: Ar-Ruzz Media.
Creswell, J. W. (2013). Research Design Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif, dan Mixed. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Darajat, Z. (2011). Metodik Khusus Pengajaran Agama Islam. Jakarta: Bumi Aksara.
Depdikbud. (1998). Permainan Tradisional Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.
Elvira Putri, Hubungan Kegiatan Micro role playing Dengan Keterampilan Berbicara Anak Usia 5-6 Tahun di TK Kartika II-26 Bandar Lampung, dalam https://digilib.unila.ac.id/21839/3/SKRIPSI%20TANPA%20BAB%20 PEMBAHASAN.PDF. diakses pada Jumat, 18 Februari 2022, Pukul 03.35 WIB.
Gunarti, Winda, dkk. 2010. Metode Perkembngan Perilaku dan Kemampuan dasar Anak Usia Dini. Jakarta: Universitas Terbuka.
Hayati, Tuti. (2013). Pengantar Statistik Pendidikan. Bandung: CV. Insan Mandiri. Hurlock, E. B. (1978). Perkembangan Anak Edisi keenam. Surabaya: Erlangga.
Hayati, Tuti. (2014). Evaluasi Pembelajaran. Bandung: CV. Insan Mandiri.
Hisyam Zaini.2008. Srategi pembelajaran aktif. Yogyakarta: Insan Mandiri.
Hurlock, Elizabeth B. 1978. Perkembangan Anak. Diterjemahkan oleh Meitasari Tjandrasa. Erlangga, Jakarta
Latif , Mukhtar Dkk. 2014. Pendidikan Anak Usia Dini, Jakarta : Prenada Media Group.
Lianti, Febri. 2015. Hubungan Metode Micro role playing dengan Perkembangan Sosial Emosional Anak Usia 4-5 di TK Satu Atap Pringsewu Tahun Ajaran 2015/2016. (Skripsi) Universitas Lampung, Bandar Lampung.
Lilis, Madyawati. 2016. Strategi Pengembangan Bahasa Pada Anak, Prenadamedia Group.
Mahmud. (2011). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Pustaka Setia.
Mulyasa. 2014. Manajemen PAUD. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Margono. 2007. Metodologi Penelitian Pendidikan. Rineka Cipta, Jakarta.
Moeslichatoen. 2004. Metode Pengajaran Di Taman Kanak-kanak. Jakarta: Rineka Cipta
Muhibbin Syah. (2003). Psikologi Belajar. Jakarta : PT Raja Grafindo.
Musfiroh, T. (2008). Pengembangan Kecerdasan Majemuk. Jakarta: Kencana.
Mutiah, D. (2012). Psikologi Bermain Anak Usia Dini. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Nasution, S. (2010). Didaktik Asas-Asas Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.
Nurbiana Dhieni, d. (2008). Metode Pengembangan Bahasa. Jakarta: Universitas Terbuka.
Nurani,Yuliani. 2010. Konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dini. PT. Indeks, Jakarta.
Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 34 Tahun
Tentang Pembinaan Prestasi Peserta Didik yang Memiliki Potensi Kecerdasan dan atau Bakat Istimewa. Depdiknas, Jakarta.
Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Nomor 137 tahun 2014 Tentang Standar
Pendidikan Anak Usia Dini. Depdiknas, Jakarta
R, Moeslichateon. (2004). Metode Pengajaran di Taman Kanak - Kanak. Jakarta: Rineka Cipta.
Ramli, M. ( 2015). HAKIKAT PENDIDIK DAN PESERTA DIDIK. TARBIYAH ISLAMIYAH, Volume 5, Nomor 1, 62.
Suhada, Idad. (2016). Psikologi Perkembangan Anak Usia Dini. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Sugiyono. 2011. Metode Penelitian Kombinasi. Alfabeta, Bandung.
Sujiono, S. N. (2009). Bermain Kreatif Berbasis Kecerdasan Jamak. Jakarta: PT Indeks.
Sujiono, Y. N. (2013). Konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dini.. Jakarta: PT Indeks.
Syah, M. (2003). Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Syah, Muhibbin. (2017). Psikologi Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Tarigan, H. G. (2008). Berbicara Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa Bandung.
Warsita, Bambang. (2008) Teknologi Pembelajaran: Landasan &Aplikasinya, Jakarta: Rineka
Wulan, Mesi Ruli. 2015. Pengaruh Aktivitas Bermain Peran Terhadap Keterampilan Berbicara Anak Usia 5-6 Tahun di PAUD Tunas Jaya Bukit Kemiling Permai Tahun Ajaran 2015/2016. ((Skripsi)) Universitas Lampung, Bandar Lampung.
Yulia, Nurani. 2016. Sentra Micro role playing Tema Salon. Jakarta Selatan: Indocamp.
Yuliani Nuraini Sujiono, Bambang Sujiono. 2010. Bermain Kreatif Berbasis Kecerdasan Jamak. Jakarta: Indeks.
Yusnita, Diyah. 2015. Hubungan Kegiatan Bermain Peran Makro dengan Keterampilan Berbicara Anak Usia 5-6 Tahun di TK Al-Azhar 1 Tahun Ajaran 2014/2015. (Skripsi) Universitas Lampung, Bandar Lampung.
Well, B. J. (1980). Strategi Of Teaching. Boston-London: A.
Zain, D. (2006). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.
Zaini, H. (2008). Strategi Pembelajaran Aktif. Yogyakarta: Pustaka Insan Madani.
Copyright (c) 2023 Nuranita Oktavia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.