PEMBELAJARAN BERBASIS KECERDASAN MAJEMUK DENGAN PENDEKATAN SAINTIFIK DALAM MENSTIMULASI KECERDASAN SPASIAL ANAK USIA DINI
Abstract
Setiap anak memiliki karakteristik dan kecerdasannya yang berbeda dari tiap anak yang lainnya. Anak cenderung beraktifitas seperti bermain dan berinteraksi dengan menggunakan sisi kecerdasan yang anak miliki. Penelitian ini menggunakan penelitian kuantitatif. Pengumpulan data dilakukan dengan melakukan observasi dan tes terhadap anak. Analisis data pada penelitian ini menggunakan uji regresi untuk melihat seberapa besar pengaruh penggunaan pembelajaran berbasis kecerdasan majemuk dengan menggunakan pendekatan saintifik terhadap kecerdasan spasial anak usia 5-6 tahun. Berdasarkan penelitian ini menunjukkan bahwa penggunaan pembelajaran berbasis eksperimen Populasi yang digunakan adalah anak usia lima sampai enam tahun yang berada pada usia taman kanak-kanak yaitu anak usia lima sampai enam tahun.
References
Forsberg, A., Adams, E. J., & Cowan, N.
(2021). The role of working memory in long-term learning: Implications for childhood development. In Psychology of Learning and Motivation (Vol. 74, pp. 1-45). Academic Press.
Fusaro, M., & Smith, M. C. (2018).
Preschoolers’ inquisitiveness and science-relevant problem solving. Early childhood research quarterly, 42, 119-127.
Gardner, H. (2020). A synthesizing mind: A
memoir from the creator of multiple intelligences theory. MIT Press.
Gold, A. U., Pendergast, P. M., Ormand, C.
J., Budd, D. A., Stempien, J. A., Mueller, K. J., & Kravitz, K. A. (2018). Spatial skills in undergraduate students—Influence of gender, motivation, academic training, and childhood play. Geosphere, 14(2), 668-683.
Hodgkiss, A., Gilligan, K. A., Tolmie, A.
K., Thomas, M. S., & Farran, E. K. (2018). Spatial cognition and science achievement: The contribution of intrinsic and extrinsic spatial skills from 7 to 11 years. British Journal of Educational Psychology, 88(4), 675-697.
Jung, W. P., Kahrs, B. A., & Lockman, J. J.
(2018). Fitting handled objects into apertures by 17-to 36-month-old children: The dynamics of spatial coordination. Developmental psychology, 54(2), 228.
Lauer, J. E., Yhang, E., & Lourenco, S. F.
(2019). The development of gender differences in spatial reasoning: A meta-analytic review. Psychological bulletin, 145(6), 537.
Mariyana, R., & Zaman, B. (2019, April).
Design of multiple intelligences based learning environment in early childhood as a learning model of the millennium century. In 8th UPI-UPSI International Conference 2018 (UPI-UPSI 2018) (pp. 164-166). Atlantis Press.
Mashburn, A. J., LoCasale-Crouch, J., &
Pears, K. C. (Eds.). 2018. Kindergarten Transition and Readiness: Promoting Cognitive, Social-Emotional, and Self- Regulatory Development. Springer.
Misirli, A., Komis, V., & Ravanis, K.
(2019). The construction of spatial awareness in early childhood: the effect of an educational scenario-based programming environment. Review of Science, Mathematics and ICT Education, 13(1), 111-124.
Riley, G. (2020). Theoretical perspectives.
In Unschooling (pp. 21-36). Palgrave Macmillan, Cham.
Rittle-Johnson, B., Zippert, E. L., & Boice,
K. L. (2019). The roles of patterning and spatial skills in early mathematics development. Early Childhood Research Quarterly, 46, 166-178.
Sánchez‐López, M., Cavero‐Redondo, I.,
Álvarez‐Bueno, C., Ruiz‐Hermosa, A., Pozuelo‐Carrascosa, D. P., Díez‐Fernández, A., ... & Martínez‐Vizcaíno, V. (2019). Impact of a multicomponent physical activity intervention on cognitive performance: The MOVI‐KIDS study. Scandinavian journal of medicine & science in sports, 29(5), 766-775.
Schneider, W. J., & McGrew, K. S. (2018).
The Cattell–Horn–Carroll theory of cognitive abilitiesFondasi Dan Aplikasi, 2(2), 181–195
Copyright (c) 2022 Salsabila Hasiana Tanjung, Kamtini, Suri Handayani Damanik
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.